Porträtt på Madeleine Ekman
Jury – 27+

Frilansproducenten Madeleine Ekman, på Way Creative, har 30 års erfarenhet av svensk filmindustri. För närvarande arbetar hon som producent för Ögatfilm med projektet Push the Button i Anton Källrots regi. 
På hennes långa meritlista finns flera filmer som varit Oscarsnominerade. Senast Magnus Von Horns The Girl with the Needle, som också tävlade i huvudtävlan i Cannes förra året. 
Madeleine drev Zentropa Sverige som VD i nästan tio år, och samproducerade där filmer som Jagten, A Royal Affair, Hämnden och Lars von Tries filmer Antichrist, Melancholia och the House that Jack built. Hon har även producerat Magnus von Horns film Efterskalv, och belönades med en Guldbagge för bästa långfilm. 2018-2020 var Madeleine långfilmskonsulent på Svenska Filminstitutet med ansvar för internationella samproduktioner. 
Hon är också mentor och medlem i EWA, undervisar på Avek i Finland, är en producent och en EFA-medlem.

Vad är det bästa med kortfilm? 

- Kortfilm är unikt att ge 100 % focus på en sak, att inte behöva berätta allt innan och efter. Ett nedslag i verkligheten eller i en fiktiv värld. 

Vad kommer du titta på när du bedömer filmerna?

- Unikhet, idén, genomförandet, men egentligen är det den film som stannar kvar, får mig att le, fasa, eftertanke. Det som finns kvar. 

Hur bra kan en film under 15 minuter bli egentligen?

- Hur bra som helst; se alla Jim Jarmush Coofee and Cigaretts, genialiska, Terrassen som var stillbilder på 60-talet och inspirerade till 12 apornas planet, Down Rusty Down, en australiensisk kortfilm som jag tänker på än, fast jag såg den 1998. Så svaret är att de kan bli HUUUUR bra som helst!

Favoritkortfilm? 

- Doris och Bettan en animation som jag skriker av skratt till! 
Och Magnus von Horns skolfilm Echo, får fortfarande ont i magen av den.